Transport av litiumbatterier
Litiumbatterier och -celler och natriumjonbatterier och -celler liksom utrustning som innehåller dessa batterier och celler, exempelvis datorer och mobiltelefoner, klassificeras som farligt gods. För att få skicka batterier och celler samt utrustning som innehåller litiumbatterier och -celler och natriumjonbatterier och -celler behöver bestämmelserna i ADR-S och RID-S följas. Det innebär bland annat krav på klassificering, förpackning, märkning och information i transporthandlingar.
På den här sidan
- Klassificering
- Provning
- Lättnad för transport av litiumbatterier och celler (SP188)
- Transport av urladdade (kortslutna) natriumjonbatterier (inkl. celler)
- Transport av använda (begagnade) litium- och natriumjonbatterier (inkl. celler)
- Transport av batteridrivna fordon
- Förvaring/lagring och energilagringssystem av litiumbatterier
- Risker med brand i batterier
Där det finns text för litiumbatterier och natriumjonbatterier inkluderas även celler om inget annat anges.
Klassificering
Farligt gods klassificeras med ett fyrsiffrigt identifieringsnummer som kallas UN-nummer. Litiumbatterier och natriumjonbatterier samt utrustning och fordon som innehåller dessa batterier kan ha följande UN-nummer.
Namn | UN-nummer |
---|---|
Litiummetallbatterier | 3090 |
Litiummetallbatterier, förpackade med utrustning | 3091 |
Litiummetallbatterier, i utrustning | 3091 |
Litiumjonbatterier | 3480 |
Litiumjonbatterier förpackade med utrustning | 3481 |
Litiumjonbatterier i utrustning | 3481 |
Fordon batteridrivet* | 3171 |
Fordon med brandfarlig vätska/gas som drivmedel (det vill säga hybridfordon) | 3166 |
Litiumbatterier installerade i lastbärare | 3536 |
Natriumjonbatterier | 3551 |
Natriumjonbatterier, förpackade med utrustning | 3552 |
Natriumjonbatterier, i utrustning | 3552 |
Fordon, drivet av litiumjonbatterier | 3556 |
Fordon, drivet av litiummetallbatterier | 3557 |
Fordon, drivet av natriumjonbatterier | 3558 |
*Batterierna är av typerna UN 2794, UN 2795 och UN 3292.
Provning
I stort sett ska alla typer av litiumbatterier och -celler och natriumjonbatterier och -celler genomgå vissa provningsmoment i FN:s testhandbok (UN Manual of Tests and Criteria), del III, delavsnitt 38.3, innan de får transporteras. Exempel på moment som ingår är vibrationstest, test av extern kortslutning och termiskt test.
Efter provningen ska en testsammanfattning upprättas och testhandboken beskriver formerna för denna. Som avsändare är det viktigt att säkerställa att batterier och celler verkligen har provats. Kravet är att tillverkare och efterföljande distributörer av batterierna ska kunna tillhandahålla testsammanfattningen när den efterfrågas. Med distributör avses någon som själv eller genom sitt företag erbjuder eller levererar produkter för distribution, försäljning, förbrukning eller användning på marknaden i samband med kommersiell verksamhet. Termen “kunna tillhandahålla” innebär att tillverkare och efterföljande distributörer ska säkerställa att testsammanfattningen är tillgänglig så att avsändare eller andra personer i leveranskedjan kan kontrollera att provningskraven är uppfyllda.
Testsammanfattningen behöver inte medföras vid själva transporten som ett transportdokument.
Testhandboken på Unece:s webbplatsEnligt FN:s testhandbok är ett batteri, knappcell och cell följande:
Battery: means two or more cells or batteries which are electrically connected together and fitted with devices necessary for use, for example, case, terminals, marking or protective devices. Units which have two or more cells that are commonly referred to as “battery packs”, “modules” or “battery assemblies” having the primary function of providing a source of power to another piece of equipment are for the purposes of the Model regulations and this Manual treated as batteries. See definitions for “cell” and “single cell battery”.
Button cell or battery: means a round small cell or battery when the overall height is less than the diameter.
Cell: means a single encased electrochemical unit (one positive and one negative electrode) which exhibits a voltage differential across its two terminals, and may contain protective devices. See definitions for battery and single cell.
Läs mer
MSBFS 2024:10 föreskrifter om transport av farligt gods på väg och i terräng (ADR-S)Information om vad som gäller vid flygtransporter från IATAS (The International Air Transport Association), på engelskaInformation från branschorgan Recharge på batterietransport.org
Lättnad för transport av litiumbatterier och celler (SP 188)
Det finns en lättnad från transportreglerna för små batterier och den anges i en så kallad särbestämmelse, särbestämmelse 188.
Denna lättnad gäller för litiummetallbatterier med högst 2 gram litium och för litiumjon- och natriumjonbatterier (laddningsbara) med energi på högst 100 Wh (wattimmar). Antalet wattimmar (Wh) för ett batteri får du fram genom att multiplicera batteriets spänning i volt (V) med kapaciteten i amperetimmar (Ah): Wh= V x Ah
Enligt särbestämmelsen ska även vissa krav på provning av batteriet (kapitel 2.9) och krav på förpackningen (kapitel 4.1) följas.
Lättnaden gäller för litiummetallceller med högst 1 g litium och för litiumjon- och natriumjonceller (laddningsbara) med energi på högst 20 Wh.
Enligt särbestämmelsen ska även vissa krav på provning av batteriet och cellen (kapitel 2.9) och krav på förpackningen (kapitel 4.1) följas. Dessutom ska batterier och celler klara provning enligt testhandboken, läs mer under avsnittet ”Provning” ovan.
Särbestämmelse SP 188 - utdrag ADR (2.9+4.1)
Kollin (det vill säga batteriet förpackat i en ytterförpackning) som transporteras enligt lättnaderna i särbestämmelse 188 ska märkas med symbolen nedan. Märket är nedladdningsbart. Märkningen krävs inte om kollit innehåller högst två batterier (högst 2 gram litium per batteri eller 100 Wh per batteri) eller högst 4 celler (högst 1 gram litium per cell eller 20 Wh per cell) som är installerade i utrustning och om sändningen innehåller högst två kollin. Med utrustning menas till exempel en mobiltelefon eller skruvdragare.
Exempel: batterier i utrustning
Du ska skicka fyra skruvdragare som innehåller ett litiumjonbatteri vardera. Varje batteri har en spänning på 18 V och en kapacitet på 4 Ah vilket ger en energi på 72 Wh (18 V x 4 Ah= 72 Wh).
Varje batteri understiger alltså 100 Wh och du kan då förpacka två skruvdragare i en ytterförpackning och skicka detta som ett kolli.
Du kan skicka upp till två kollin i samma sändning förpackade på ovanstående sätt enligt särbestämmelse 188 utan att märkning krävs.
Märke för kollin som innehåller batterier (inkl. celler)enligt särbestämmelserna 188 och 400
Märket ska minst vara 100 mm i bredd och 100 mm i höjd och kompletteras med information enligt följande:
* Plats för UN-nummer
Transport av urladdade (kortslutna) natriumjonbatterier (inklusive celler)
Natriumjonbatterier som är urladdade (kortslutna) kan transporteras med vissa lättnader som anges i särbestämmelse 400, under förutsättning att alla villkor i särbestämmelsen uppfyllas. Batterier som transporteras enligt lättnaden ska märkas med batterimärket som visas ovan.
Transport av använda (begagnade) litium- och natriumjonbatterier (inklusive celler)
I ADR-S och RID-S finns särskilda regler för transport av begagnade batterier som ska transporteras till återvinning eller bortskaffande. Sådana batterier ska förpackas enligt förpackningsinstruktion P909. Dessutom finns två särbestämmelser (SP) som reglerar transporterna, särbestämmelse 377 och 636. Litium- och natriumjonbatterier som är inbyggda i utrustning för privata hushåll kan transporteras enligt särbestämmelse 670.
Transport av skadade och defekta litium-och natriumjonbatterier (inklusive celler)
Det finns särskilda regler som ska följas vid transport av batterier som har blivit skadade eller defekta. Sådana batterier delas in i ”skadade batterier” respektive ”allvarligt skadade batterier”.
I särbestämmelse 376 finns angivet vad som avses med skadade batterier respektive allvarligt skadade batterier. Ett skadat litiumbatteri överensstämmer inte längre med den typ av batteri som har provats enligt testhandboken. I särbestämmelse 376 anges följande vara skadade batterier:
- batterier som konstaterats som felaktiga av säkerhetsskäl,
- batterier som har läckt vätska eller gas,
- batterier som inte kan undersökas före transport, eller
- batterier och som har bestående fysiska och mekaniska skador.
Det finns dessutom ytterligare parametrar angivna i särbestämmelse 376. Skadade batterier ska vara förpackade enligt förpackningsinstruktion P908 eller LP904.
Med allvarligt skadade batterier menas batterier som är skadade eller defekta att de har en förmåga att snabbt falla isär, reagera farligt, alstra lågor eller generera farlig värmeutveckling eller avge giftiga, frätande eller brandfarliga gaser.
Dessa ska förpackas och transporteras enligt förpackningsinstruktion P911 eller LP906. Istället för att tillämpa förpackningsinstruktionerna finns också möjlighet att transportera batterierna enligt alternativ förpackning med eventuella transportvillkor, detta transportsätt ska då godkännas av MSB för väg- och järnvägstransport.
Det finns dessutom ytterligare information i särbestämmelse 376. Skadade batterier ska vara förpackade enligt förpackningsinstruktion P908 eller LP904.
Transport av batteridrivna fordon
Reglerna för transport av farligt gods gäller för batteridrivna fordon som transporteras som last. Fordonen klassificeras med olika UN-nummer beroende på vilket batteri som driver fordonet (UN 3171, UN 3556, 3557 och UN 3558). Fordon är anordningar som är självgående och konstruerade att transportera en eller flera personer eller gods. Exempel på sådana fordon är bilar, motorcyklar, skotrar, tre- eller fyrhjuliga fordon, elcyklar, elscooter, rullstolar och åkgräsklippare.
Enligt reglerna kan alla fordon transporteras enligt vissa undantag och då krävs ingen märkning på fordonet, under förutsättning att det har lastsäkrats. För bränslefordon ska ventilerna mellan motor eller utrustning och bränsletank vara stängda under transporten.
För fordon som drivs av litiumbatterier eller natriumjonbatterier (UN 3556, UN 3557, UN 3558) krävs däremot märkning när det finns någon typ av förpackning runt fordonet som hindrar identifiering. Då ska förpackningen märkas med det specifika UN-numret och med etikett nummer 9A.
Namn | UN-nummer |
---|---|
Fordon, drivet av litiumjonbatterier | 3556 |
Fordon, drivet av litiummetallbatterier | 3557 |
Fordon, drivet av natriumjonbatterier | 3558 |
Fordon batteridrivet* | 3171 |
Fordon med brandfarlig vätska/gas som drivmedel och batterier (det vill säga hybridfordon) | 3166 |
*Batterierna är av typerna UN 2794, UN 2795 och UN 3292.
Om de batteridrivna fordonen är skadade eller defekta
För skadade batteridrivna fordon ska särbestämmelse 667 följas. I denna särbestämmelse anges möjligheten att montera bort det skadade eller defekta batteriet och transportera det enligt särbestämmelse 376. Om det inte är möjligt att montera bort batteriet, ska istället villkoren i särbestämmelse 666 följas. Det innebär att fordonen ska lastas upprätt och lastsäkras.
Litiumbatterier fast installerade i lastbärare, till exempel container
Litiumbatterier som är fast installerade i lastbärare och där batterierna enbart används till exempel för att ge ström till elektrifierade maskiner och byggbodar klassificeras som UN 3536. Batterierna transporteras alltså inte som last i lastbärare för att levereras till en mottagare.
I särbestämmelse 389 anges vilka bestämmelser som gäller. Med lastbärare menas fordon, vagn eller container.
Natriumjonbatterier som är fast installerade i en lastbärare klassificeras som UN 3548 Föremål som innehåller övrigt farligt gods, n.o.s.
Transport av energilagringssystem, UN 3536 (pdf)
Transport av utbrända batterier
Batterier som är fullständigt utbrända klassificeras som UN 3077 Miljöfarligt ämne, fast, n.o.s i klass 9 enligt rekommendationer av branschorganet RECAHARGE att. Även det pulver som bildas när batterier finfördelas, så kallad svart massa, bör klassificeras som UN 3077.
Förvaring/lagring och energilagringssystem med litiumbatterier
Kraven på brandskydd i skälig omfattning i lagen om skydd av olyckor gäller för alla byggnader och anläggningar. Ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader eller andra anläggningar ska, i skälig omfattning, hålla utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand eller annan olycka. I övrigt ska de vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand.
Det finns inga detaljerade riktlinjer kring hur litiumbatterier bör förvaras/lagras. Observera att energilagringssystem omfattas av reglering inom elsäkerhetsområdet.
MSB har tagit fram rekommendationer som är bra att tänka på vid trafikskadehändelse med e-fordon.
Risker med brand i batterier
MSB2371, 2024
Den här vägledningen presenterar övergripande fakta om litiumjonbatterier och förklarar orsak och uppkomst till termisk rusning, samt hur den sprids från battericell till battericell, så kallad propag...