Rakel kundstöd
Rakel kundstöd tar emot beställningar och felanmälningar, aktiverar och avaktiverar Rakelterminaler och besvarar frågor. Våra öppettider är vardagar klockan 8–17. Felanmälan av Rakel som rör drift och täckning, samt akut aktivering av Rakelterminaler tas emot dygnet runt.
Kontaktuppgifter
Telefon: 020-250 250
Fax: 010-240 44 05
E-post: kundstod.rakel@msb.se
Postadress: Teracom/ Rakel kundstöd, Box 30150, 104 25 Stockholm
-
Behörig beställare och behörig kontaktperson
Varje kund i Rakel har en eller flera behöriga beställare och behöriga kontaktpersoner. Det är främst dessa som har kontakt med kundstöd.
Behörig beställare kan:
- Beställa/säga upp abonnemang och tilläggstjänster.
- Lägga till, ta bort och få information om behöriga beställare och kontaktpersoner.
- Aktivera och avaktivera Rakelabonnemang.
Behörig kontaktperson kan:
- Aktivera och avaktivera Rakelabonnemang.
Vid behov kan en funktion (en grupp av personer som har samma kontaktuppgifter) vara behörig kontaktperson.
Alla användare kan anmäla fel och driftstörningar. Återkoppling sker dock till behörig kontaktperson eller behörig beställare.
För att anmäla behörig kontaktperson och behörig beställare använd blanketten Anmälan eller ändring av behörig kontaktperson/beställare (R3).
Du kan även anmäla ändringarna via vår e-tjänst:
Varje användarorganisation bestämmer själv hur deras behörighetsstruktur ska se ut. Det finns inga restriktioner från MSB på hur många behöriga beställare och behöriga kontaktpersoner man får ha.
Varje kund ska löpande uppdatera uppgifterna över behöriga beställare och behöriga kontaktpersoner hos Rakel kundstöd.
Vid ett specifikt felärende kan behörig kontaktperson eller behörig beställare ge Rakel kundstöd rätt att utbyta information med en annan namngiven person hos till exempel en Rakelpartner för att underlätta felavhjälpningen.
-
Informationsklassning
Om du gör bedömningen att några av uppgifterna är hemliga eller skyddsvärda behöver du välja något av de kommunikationssätt som finns till Rakel kundstöd som är lämpligt för sådana uppgifter.
Svar på vanliga frågor till Rakel kundstöd
-
Beställa nytt abonnemang
Använd blanketten Beställning eller ändring av abonnemang för Rakelmobil (R1).
Du kan även använda vår e-tjänst:
-
Ändra i befintligt abonnemang
Sänd e-post till Rakel kundstöd och ange kundnummer. Det går även bra att använda blanketten Beställning eller ändring av abonnemang för Rakelmobil (R1).
Du kan även använda vår e-tjänst:
-
Aktivera eller avaktivera befintliga abonnemang (ej beredskapsabonnemang)
Ring eller sänd e-post till Rakel kundstöd.
-
Aktivera eller avaktivera beredskapsabonnemang
Använd blanketten Aktivera beredskapsabonnemang för Rakelmobil (R30).
-
Beställa tilläggstjänst
Använd blankett för respektive tilläggstjänst.
-
Anmäla täckningsbrist
Sänd e-post till Rakel kundstöd.
-
Anmäla driftstörning
Driftinformation får du via WIS. Om du vill felanmäla en akut pågående driftstörning som inte finns i WIS ring eller sänd e-post till Rakel kundstöd.
Det finns även ett webbformulär för felanmälningar av Rakel som går till Rakel kundstöd.
-
Fråga om fakturor
Ring eller sänd e-post till Rakel kundstöd. Ange fakturanummer och kundnummer.
-
Lämna uppgifter om planerade händelser och event
Ring eller skicka e-post till Rakel kundstöd. Med din anmälan bidrar du till Rakels driftsäkerhet.
-
Felanmäla Rakelterminaler
Kontakta er utrustningsleverantör för felanmälan av Rakelterminaler.
-
Skicka e-post till Rakel kundstöd på ett säkrare sätt
Kurir är ett filkrypteringssystem som ger Rakels användarorganisationer möjlighet att skicka information till Rakel kundstöd med e-post på ett säkrare sätt. Kontakta Rakel kundstöd via Kurir
-
Kontakta Rakel kundstöd via Rakel
I händelse av telefonistörningar kan Rakel kundstöd, som en reservrutin, nås via Rakel. Kontakta Rakel kundstöd via Rakel
-
ISSI/TEI-byten
ISSI/TEI-byten är ändringar i befintliga abonnemang och hanteras som sådana enligt utlovade leveranstider.
Sänd e-post till Rakel kundstöd och ange ert kundnummer eller använd blanketten Beställning eller ändring av abonnemang för Rakelmobil (R1).
Ändring av 10 eller färre abonnemang tar upp till 5 arbetsdagar och ändring av fler än 10 abonnemang tar upp till 10 arbetsdagar.
Vid akuta situationer kan Rakel kundstöd i mån av tid under kontorstid hantera ett fåtal (1-3 stycken) ISSI/TEI-byten snabbare än utlovade leveranstider, många gånger under pågående samtal.
-
Rakelutrustning som inte längre ska användas
Om en Rakelterminal inte ska användas längre, exempelvis på grund av att den ska bytas ut eller att abonnemanget ska avslutas, är det aktörens ansvar att se till att all operatörs- och nätspecifik programmering och eventuella DMO-frekvenser (Direct Mode Operation) tas bort från terminalen. Återställ terminalen till fabriksinställning.
-
Felanmälan av Rakel
Om du upplevt problem med Rakel kan du göra en felanmälan till Rakel kundstöd.
-
Återkoppling vid felanmälan
Vid felanmälan får du återkoppling en gång per dygn per telefon, om inte du och Rakel kundstöd kommer överens om något annat. Om ni kommer överens om att det behövs, kan återkoppling ske oftare eller mer sällan, beroende på situationen. Återkoppling sker alltid till behörig beställare eller behörig kontaktperson.
-
Anmälan eller ändring av behörig kontaktperson/beställare
Varje kund ska löpande uppdatera uppgifterna över behöriga beställare och behöriga kontaktpersoner hos Rakel kundstöd. För att anmäla behörig kontaktperson och behörig beställare använd blanketten Anmälan eller ändring av behörig kontaktperson/beställare (R3). Du kan även anmäla ändringarna via Rakel e-tjänst: