Till innehåll på sidan

Intervju med Lotta Larson, Länsstyrelsen i Dalarnas län

Lotta Larson arbetar som kommunikationschef och länskoordinator på Länsstyrelsen i Dalarnas län. Här kan du läsa om Lottas erfarenheter och lärdomar samt kunskaper hon fått med sig från Högre kurs i samhällets krisberedskap och totalförsvar, steg 1 och steg 2.

Varför valde du att ansöka till Högre kurs steg 1 och steg 2?

Därför att jag har jobbat en hel del med kriskommunikation och är väldigt intresserad av krisberedskapsfrågor i stort. Sedan rekommenderade en kollega till mig att kolla upp kursen vilket jag gjorde. Jag stämde av med länsledningen och sökte sedan.

Varför skulle du rekommendera personer som gått Högre kurs steg 1 att också gå Högre kurs steg 2?

För mig var det självklart att när jag hade gått steg 1 att jag även ville gå steg 2. Då vidgar man perspektivet ytterligare. När det gäller den svenska krisberedskapsorganisationen och hur systemet är uppbyggt i Sverige så hade jag hyfsad kännedom om det eftersom jag jobbar på en länsstyrelse, så steg 1 var mer en fråga om att befästa den kunskapen. Sedan lever vi inte i ett vakuum utan är extremt beroende om vår omvärld. Det har vi märkt inte minst under senaste tiden och då är det viktigt att vidga perspektivet genom att gå steg 2.

Så av det skälet skulle jag rekommendera andra att även fortsätta till steg 2. Kurserna är ju upplagda så att man går ifrån det nationella till ett större sammanhang. För att få hela bilden och hela förståelsen behöver man gå steg 2. Sedan finns det en aspekt till och det är att vi behöver bli betydligt fler hos olika aktörer och i samhället i stort som har en bredare, bättre och djupare kunskap om vårt totalförsvar, vårt krisberedskapssystem och framför allt våra olika roller och hur systemet fungerar.

Vilka förväntningar hade du om Högre kurs steg 2? Infriades dessa förväntningar?

Jag hade ganska stora förväntningar eftersom jag hade förhört mig med andra kollegor som hade gått steg 2 och de infriades med råge. Det faktum att vi genomförde utbildningen under en unik tid kopplat till Rysslands invasion av Ukraina bidrog självklart. Kursen lades om med fokus på teori och scenarioarbete under hösten och studieresor under våren med förhoppningen om att resorna skulle kunna genomföras i en bättre pandemisituation. Normalt varvar man undervisning på FHS med studieresor. Hösten blev därför ganska undervisningstung vilket faktiskt blev ganska bra. Vi fick en mycket bra bas att stå på med enormt intressanta föreläsare. Höjden på dessa blev väldigt tydlig efter det som hände 24 februari. Många av dem sågs dagligen i olika forum som de experter de var.

Resorna blev något annorlunda än det var tänkt. Vi skulle till exempel resa till Kiev i Ukraina och det blev ju naturligtvis inte av. Vi besökte dock Estland - en otroligt intressant resa givet situationen. Vi var alla imponerande av att så många kunde ta sig tid och ta emot oss trots det påtagligt förändrade säkerhetsläge landet hade hamnat i. Vi var bland annat på svenska ambassaden, på försvarsdepartementet och besökte även Första brigaden i Tapa.

Vi genomförde även en resa till Bryssel med ett intensivt program där vi fick träffa en imponerande rad av representanter både kopplade till vår egen representation men även till EU. Även här är det engagemang och intresse de visade för oss och vårt besök något utöver vad åtminstone jag hade förväntat mig.

Vilka nya kunskaper och erfarenheter tar du med dig vidare?

En ny nivå av kunskap om vårt totalförsvar och hur såväl det svenska som det internationella systemet är uppbyggt. Men också kunskap och insikter kring vad som krävs av Sverige för att vi ska bygga den motståndskraft och det totalförsvar som vi behöver. Vi har aktörer runt om i Sverige med en enorm samlad kunskapsreserv som måste nyttjas.

Utifrån min egen roll som kommunikationschef tar jag med mig en ökad kunskap och nya färdigheter att arbeta med kommunikation i ett nytt sammanhang – totalförsvaret. Vikten av ett väl genomtänkt och väl genomfört kommunikationsarbete blev väldigt tydligt under pandemin, och med den här utbildningen blev det än tydligare vilken roll det spelar i skärpta lägen. - Jag kan absolut se att fler med min bakgrund har nytta av utbildningen och det gäller, skulle jag säga, även många andra från civilsamhället. Kommunikation är helt klart en väsentlig del av arbetet inom totalförsvaret. Det är helt avgörande att förstå och bidra till förståelse för hur olika aktörers roller hänger ihop och samverkar för att själv kunna manövrera och bidra i systemet.

Med de lärdomar du har fått från steg 1 och steg 2 om hur förebygga och hantera samhällsstörningar över hela hotskalan – hur kommer du att använda dessa kunskaper i ditt arbete?

Jag står redo att rycka in med de kunskaperna. Hos länsstyrelserna är vi ju inne i ett arbete med de nya civilområdena där vi har en viktig roll i att bygga det civila försvaret och vår del av totalförsvaret. Så där hoppas jag få möjlighet att använda mina kunskaper och bidra mer konkret.

Slutord

Jag skulle vilja säga till alla er som har skickat medarbetare till Högre kurs steg 1 och steg 2, ni får tillbaka en medarbetare som har investerat mycket tid på det här i stället för på sin ordinarie tjänst. Fundera (kanske redan innan?) hur ni ska använda den kompetens som ni sedan får tillbaka. Det är en stor investering man gör som arbetsgivare och det finns all anledning att försöka få ut något klokt av det.

Till toppen av sidan