Lättläst: Tillgång till vatten i kris
Brist på vatten är mycket allvarligt,
värre än brist på mat.
Därför är det viktigt att ha en plan
för att kunna ordna vatten i alla situationer.
Du behöver minst tre liter varje dag.
För att ha beredskap för om vattnet försvinner behöver du
några dunkar, en vanlig frys
och möjlighet att koka ditt vatten.
En person behöver minst tre liter vatten varje dag.
Det räcker till det allra nödvändigaste, som dryck, matlagning och hygien.
Om du bor själv och har en reservdunk
med 15 liter vatten klarar du dig i några dagar.
Sedan behöver du fylla på ditt vattenförråd.
Om du bor ihop med andra personer
eller har några husdjur
behöver du även räkna in deras behov av vatten.
Tappa upp dricksvatten
Om det blir ett större strömavbrott
kan vattenpumparna sluta fungera.
Därför är det smart att tappa upp vatten i dunkar eller hinkar
så fort strömmen går.
Badkaret och andra stora kärl fungerar också.
Tänk på att du behöver extra vatten
om du bor med andra personer
eller om du har husdjur.
Ett smart sätt att förvara vatten
är att frysa in det
i stora, tomma plastflaskor med skruvkork.
Kom ihåg att inte fylla flaskorna helt,
för vatten tar större plats när det fryser.
Flaskorna kan därför spricka
om de är helt fulla när du lägger in dem i frysen.
Flaskorna fungerar både som vattenreserv
och som kylklampar i frysen
så att maten håller sig kall längre
om strömmen försvinner.
Förvara vattnet mörkt och svalt
Det är svårt att säga exakt hur länge
man kan förvara dricksvatten
i dunkar, flaskor eller andra behållare.
Vattnets hållbarhet beror mest på
hur rent vattnet är från början.
Förvara gärna vattnet mörkt
och kallare än rumstemperatur.
Då håller vattnet bättre och längre.
Gränsen för hur länge man kan förvara dricksvatten
har mer med lukt och smak att göra
än att du kan bli sjuk av att dricka det.
Hämta vatten
Om det blir brist på vatten en längre tid
kan kommunen ställa ut vattentankar
där du kan hämta vatten.
Ta med dig egna vattendunkar dit.
Dock får varje person bara hämta
en begränsad mängd vatten,
eftersom vattnet ska räcka
till många.
I ett nödläge kan du hämta vatten
från åar, sjöar och dammar.
Ta vatten
från ställen där vattnet rinner eller porlar
eller långt ut från strandkanten.
Koka alltid vatten som du har hämtat ute.
Koka förorenat vatten
I krissituationer är förorenat vatten
en av de vanligaste smittspridarna
av mag- och tarmsjukdomar.
Om det finns misstanke om att kranvattnet
innehåller bakterier, virus eller parasiter
kan du behöva koka det.
Du måste alltid koka vatten som du hämtat ute
innan du kan dricka det
eller använda det i matlagning.
Samma sak gäller om du använder snö och is.
Råd för att koka vatten
- Koka upp vattnet tills det bubblar kraftigt, med stora bubblor.
- Bakterier, virus och parasiter dör när vattnet kokar.
- Häll upp det kokta dricksvattnet i en ren kanna eller flaska.
- Låt vattnet svalna innan du dricker det.
En annan metod för att rena vatten
är att använda vattenreningstabletter.
Tabletterna kan rena vattnet
från skadliga mikroorganismer.
Vattenreningstabletter hjälper däremot inte
mot kemiska föroreningar.
Säkra din tillgång till vatten i kris – bra att ha hemma:
- dunkar – gärna med tappkran
- flaskor
- hinkar med lock
- plastflaskor att frysa vatten i – fyll inte ända upp, då spricker flaskan
- mineralvatten
- kokmöjlighet.
- Dunkar, gärna med tappkran
- Flaskor
- Hinkar med lock
- PET-flaskor att frysa vatten i (fyll inte ända upp, då spricker flaskan)
- Mineralvatten
- Kokmöjlighet