Stöd till drabbade och anhöriga vid en händelse utomlands
MSB har uppdraget att samordna stöd till drabbade och närstående vid en händelse utomlands. Myndigheten ska också på regeringens uppdrag kunna stödja personer, med hemvist i Sverige, som drabbats av en större katastrof utomlands.
MSB ska särskilt underlätta kontakterna mellan drabbade myndigheter, verka för samordning av myndigheter, organisationer och övriga aktörers åtgärder. MSB ska även verka för samordning av den offentliga information som har betydelse för de som drabbats samt kunna identifiera behov av särskilda insatser. Detta arbete sker främst via Samverkansgruppen och dess nätverk för anhöriga och drabbade.
Samverkansgruppen
Samverkansgruppen är ett myndighetsgemensamt forum för utveckling av arbetet med stöd till drabbade. Den är ett nätverk för utbyte av erfarenheter och kunskap inom området.
MSB är sammankallande för gruppen och möten genomförs regelbundet.
Följande aktörer är representerade i samverkansgruppen: Utrikesdepartementet, Polisen, Socialstyrelsen, Försäkringskassan, Skatteverket, Försvarsmakten, Svenska kyrkan, Röda korset, Svensk försäkring, Resebranschen, Begravningsbranschen, SOS-alarm, 113 13, 1177 Vårdguiden, representanter för länsstyrelserna, tre kommuner och tre regioner samt Kunskapscentrum i Kris- och Katastrofpsykologi (Region Stockholm).
Samverkansplanen
Det finns det en plan för samverkan, checklistor och ett bakgrundsmaterial som ger aktörer på nationell nivå vägledning kring hur man bör samverka för att på bästa sätt stödja drabbade och deras närstående vid en kris eller katastrof utomlands. I materialet finns också kontaktvägar till vilka kan bli berörda och vilka uppgifter de har.
MSB831, 2017
En av de stora utmaningarna för samhällets aktörer när många med hemvist i Sverige drabbats vid en kris eller katastrof utomlands är att samordna stöd och information till de drabbade och deras närstå...
Bakgrund till samverkansplanen
Planens förhållningssätt, arbetssätt och checklistor bygger på samlade erfarenheter av flera kriser och katastrofer, bland annat M/S Estonias förlisning 1994, Göteborgsbranden 1998 och flodvågskatastrofen i Sydostasien 2004.
Genom våra samlade erfarenheter från flera kriser och katastrofer vet vi att det är en stor utmaning för redan hårt drabbade människor att hantera många olika myndighetskontakter, och ta till sig information.
Arbetet har genomförts inom ramen för myndighetens uppdrag enligt §14 att, på regeringens uppdrag, kunna stödja personer med hemvist i Sverige som drabbats av en större katastrof utomlands och identifiera behov av särskilda insatser.