Förebygga skolattentat
MSB har i samarbete med Polismyndigheten, Center mot våldsbejakande extremism och Skolverket tagit fram vägledningen Våldshandlingar med stora konsekvenser i skolan – En vägledning för skolledning, skolpersonal och säkerhetsansvariga.
Skolan drabbas, likt övriga samhället, av olika typer av våldshandlingar och attentat med ibland stora konsekvenser som följd. Svensk skola är en stor verksamhet med ett stort antal elever och anställda, och det är viktigt att skolan är en inbjudande och en inkluderande miljö.
Skolans karaktär och storlek medför dock att verksamheten är sårbar för våldshandlingar, men kraven på säkerhet går att kombinera med en attraktiv miljö med kunskap och medvetenhet.
Publikation
Våldshandlingar med stora konsekvenser i skolan
MSB2188, 2024
Denna vägledning handlar om skolans arbete mot våldshandlingar med stora konsekvenser. Vägledningen vänder sig till skolledning, skolpersonal och säkerhetsansvariga och syftet är att höja medvetenhet ...
MSB har, i samarbete med Polismyndigheten, Center mot våldsbejakande extremism och Skolverket, tagit fram vägledningen Våldshandlingar med stora konsekvenser i skolan – En vägledning för skolledning, skolpersonal och säkerhetsansvariga. Vägledningen är speciellt framtagen för skolan och det finns även tillhörande filmmaterial för olika målgrupper.
Tyngdpunkten i vägledningen ligger främst i att beskriva hur skolan kan öka säkerhet och skydd för elever och skolpersonal, men den innehåller även information om arbetet för att motverka radikalisering och våldsbejakande extremism.
Alla skolor bör ha en plan som beskriver hur skolan ska förbereda sig för, agera vid och återhämta sig från exempelvis ett attentat. Varje enskild skola bör utforma sin plan utifrån sina specifika förutsättningar och de risker som kan identifieras vid en risk- och sårbarhetsanalys, en så kallad RSA.
Fly - Sök skydd - Larma för skolan
Filmen riktar sig till skolledning, skolpersonal, politiker, säkerhetsansvariga och äldre elever. Den ger handfasta råd om vad man ska göra vid ett skolattentat.
Observera att den icke-animerade filmen inte är lämplig för yngre elever.
Filmen finns även i en kortare, animerad version som vänder sig till yngre elever.
Skyddsprinciper
I filmen får du konkreta råd kring hur skolan kan arbeta med att stärka skyddet mot skolattentat.
Ur vägledningen
Skyddsprinciper: Hur kan man skydda sig från ett väpnat angrepp? Man ska i första hand försöka fly och kan man inte det så ska man söka skydd och larma 112.
Vägledningen tar även upp utrymning, utestängning, inrymning, sektionering och säkra rum. Det förevisas även i våra filmer, där det också ges exempel på hur man kan gömma sig och barrikadera en dörr.
Rädda liv: Om olyckan ändå skulle vara framme är det viktigt att man känner till hur man stoppar en blödning. Även här finns det en film.
Kriskommunikation: Att ha en väl fungerande kommunikation kan vara helt avgörande efter en akut situation. Rätt information till rätt mottagare, det vill säga internt till personal och elever samt externt till vårdnadshavare, media, myndigheter med flera.
Krisstöd: Att ha ett välfungerande krisstödsarbete är särskilt viktigt inom skolans miljö, eftersom barn och unga är en särskilt utsatt grupp. De påverkas starkt av svåra händelser och är beroende av trygga vuxna omkring sig. De har dessutom, beroende på ålder och mognad, olika sätt att uttrycka sina reaktioner och olika behov av stöd. Det är inte enbart elever som drabbas utan medarbetare på den utsatta skolan. Arbetsgivaren måste på ett strukturerat sätt planera för hur krisstödsarbetet organiseras och hur samverkan med aktörer ska ske – såväl i det akuta skedet som över tid.
Övning och utbildning: För elever syftar övning och utbildning främst till att ge tillräckliga kunskaper för att kunna skydda sig själv i händelse av ett attentat. För skolpersonal är syftet detsamma, men här handlar det också om att ge ytterligare kunskap om olika säkerhets- och skyddsåtgärder för att personalen på ett aktivt sätt ska kunna bidra till en säkrare och tryggare skola.
Checklistor: I slutet av vägledningen finner du ett antal checklistor som kan vara användbara vid en krissituation samt riskbedömning av skolans fysiska miljö och rutiner.